Perfect Day tar ”Yoga Girl” till Sverige

MEDIA

Amanda Schulman och Hannah Widells bolag Perfect Day har fått fart på affärerna. De fixar sponsorer åt några av Sveriges största podcasts och har börjat värva talanger att bygga karaktärsdrivet innehåll kring. Närmast står svenska Instagram-fenomenet @yoga_girl på tur.
  • IGÅR 14:30
Tror du allt står på webben? Prenumerera och få hela bilden.
Hannah Widell och Amanda Schulman.

Foto: Pressbild.
Perfect Day drog igång sin verksamhet efter sommaren 2011. Tanken var att helt ägna sig åt karaktärsdrivet innehåll på alla plattformar. Men av olika anledningar skulle det dröja ett tag till dess att affärsidén fick fäste fullt ut. Dels har båda grundarna fött barn och varit föräldralediga. Dels har de ägnat mest tid åt att skapa innehåll kring sina egna varumärken.

Men nu är de i full gång, och de känner att resten av branschen nu har hunnit ikapp.
– Nu sitter vi med facit hand. Vi har funnits på alla plattformar, från tidning och podcast, till bloggar och webb-tv. När vi var ute hos mediebyråerna i starten kände vi inte riktigt att de förstod. Det fanns inga räknesnurror för den typen av innehåll som vi ville skapa. Men i dag, två år senare, talar vi samma språk. Det finns en efterfrågan som är jättestor, och vi kan arbeta tillsammans med byråer och kunde på ett helt annat sätt, säger Amanda Schulman.

Bland annat säljer de idag sponsorskap till deras egna “Fredagspodden” liksom “Alex&Sigges podcast” och “Barnvagnspromenaden”. Och fler kommer att tillkomma. Till exempel har de nyligen tagit in Läkerol som sponsor till de två förstnämnda poddarna.
– Vi var en av de första som började ta betalt för podcast. Nu sänder vi vårt 100:e avsnitt om en vecka och har blivit bra på hur man får in sponsrat innehåll, samt hur samarbeten kan se ut. Vi kan det här nu, och gör det redan med flera andra.

Dessutom börjar de nu på allvar att ta in talanger och bygga innehål kring dem på olika plattformar. Exempelvis den svenska Instagram-kändisen @yoga_girl (Rachel Brathen) med närmare 600 000 följare.
– Hon är den kanske största svenska tjejen på Instagram och bor på Aruba. Vi representerar henne i Sverige och hon kommer att synas på en rad ställen. Vi ser väldigt mycket fram emot att göra många roliga saker med henne framöver. Bland annat ett kommande bokprojekt och att satsa på hennes Youtube-kanal på United Screens, säger Amanda Schulman.