Sveriges Radio: Fenomenet Yoga Girl: Det känns onödigt att låtsas i sociala medier

Thanks for the feature, Sveriges Radio! Listen to the full interview (in Swedish) here.

Rachel Bråthén är en av världens mest kända yogaprofiler. I helgen håller hon, tillsammans med sin vän Olivia Rotschild, en yogakurs på Öland.

41e4f7fe-9719-47fe-951b-7768b1e33466

– Vi samlar en grupp människor och yogar på olika platser i världen. Men framförallt så har vi ett välgörenhetsändamål kopplat till varje resa. Sedan jobbar vi tillsammans för att få förståelse för varandra och för temat, säger Olivia Rotschild som är arrangör för yogahelgen i Stora Rör, som har temat sexuella övergrepp.

30 deltagare kommer att medverka och många av dem har förmodligen anmält sig för att få vara med på Rachel Bråthéns yogapass. Bråthén är mer känd som “Yoga Girl “och har över 2 miljoner följare på Instagram.

– Jag är öppen och ärlig i mina sociala medier och berättar för mina följare hur jag mår. Det är så viktigt att kunna relatera till något som är på riktigt, vi alla går ju igenom samma saker så det känns dumt att låtsas, säger Rachel Bråthén.

Hon bor till vardags på den karibiska ön Aruba där hon har startat ett yogacenter. Intresset för yoga har fullkomligt exploderat i västvärlden och hon kan känna sig lite kluven inför att yoga är något som säljer, samtidigt som det är något djupt andligt.

– Det är bra att det är så lättillgängligt att yoga, men det är också farligt. Jag tänker att folk som verkligen känner kärleken för yoga kan känna skillnaden mellan företag och människor som är där att rätt anledning.